Herregud vad har jag gjort?!

Alltså, det här med att ha långhåriga katter… Jag tror inte riktigt att jag följer ”reglerna” när det gäller den där skötseln som krävs när man har långhåriga, fluffiga skogskatter…. Jag har helt enkelt inget intresse av en massa pälsvård. Jag skaffade mig denna ras eftersom jag ville ha en allergivänlig ras, och därför att jag tycker om personligheten hos dessa mysiga och sociala katter. Däremot gillar jag inte allt hår som fastnar överallt och all borstning som krävs under fällningsperioderna. Jag antar att de flesta tycker att man helt enkelt får skylla sig själv när man skaffat sådana här pälsvårdskrävande katter och helt enkelt odla sitt pälsvårdande intresse. Och det har jag gjort! Men…. det finns ju fler än ett sätt att sköta pälsvården på. Om man inte är särskilt intresserad av utställning, utan är mer åt det pragmatiska hållet så kan det sluta…… SÅ HÄR:

 

 

 

Detta bildspel kräver JavaScript.

 

 

 

 

 

Alltså… förlåt Alfred! Och alla ni pälsvårdsfetischister därute som säkert vill mörda mig nu efter vad jag gjort med pälsen på denna förut så fina och fluffiga katt. En riktigt praktfull sibirisk hankatt har förvandlats till en spinkig skabbräv…. Men till mitt försvar måste jag också säga att tyvärr, pälsen var i ganska dåligt skick när vi rakade honom. Vi hade inte hållit efter borstningen under vårvinterns fällningsperiod och under tiden som Alfred gick utomhus väldigt mycket så tovade pälsen ihop sig till en riktigt kompakt FILT som klistrade sig intill kroppen. Det gick helt enkelt inte att borsta ut det, så rakning var det enda raka! 🙂 Och jag tycker att han är såååå mysig att klappa och gosa med nu utan allt jäkla hår som fastnar i munnen och ansiktet och kläderna och överallt! Han har en go och len plysch-päls nu, och det blev ju svalt och gött för honom också nu i värmen 🙂

 

Kategorier: Alfred, Mina katter | Lämna en kommentar

Inläggsnavigering

Lämna en kommentar

Blogg på WordPress.com.