Katterna – husmössen 4-0

Nu leker Ulla med ännu en död mus. Hon är omåttligt förtjust! Det är väl den bästa leksaken som någonsin uppfunnits tycker hon. Musen är död för länge sen men hon fortsätter att leka med den utan att tröttna. För min del får de gärna äta mössen de fångar. Så länge man inte har råttgift i huset så är det väl bara nyttigt med lite extra tillskott, och jag vet att Emelie (Miss Emis) har sagt att det innehåller det för katten så viktiga ämnet taurin. Avmaska katterna kommer jag ju göra regelbundet isåfall. När de äter bytesdjur så kan de ju få i sig parasiter den vägen, t.ex bandmask.

Hittills har dock inte katterna varit intresserade av att äta mössen. De är så nöjda med sin kattmat. Men jag skulle i alla fall vilja ge dem en belöning för en väl utförd jakt! De är så duktiga som hjälper till att hålla huset musfritt.

Men jag måste säga att dessa husmöss är något av de smartaste jag träffat på! Det rasslar duktigt inne i väggarna ibland, och det är fullt av mus-skit under diskbänken. De har till och med varit i avfallskorgen under diskbänken och härjat! Det låg liksom konfetti av skräp blandat med musbajs där när jag kom ner en morgon. (Typiskt nog hade jag lagt ut lockbete på natten och sedan lyckats stänga in katterna i sovrummet med mig på natten så de kunde ju knappast beskyllas för att vara lata sjusovare)

Men det verkar som om mössen är smarta nog att dra sig undan när de vet att katterna är i närheten. Det kan ju också vara så att Ulla som är en otålig liten kattunge, många gånger spolierar jakten för Madicken som orkar sitta läääääänge och lurpassa bakom ett hörn. Men rätt som det är så har Ulla tröttnat och börjar istället att bråka med Madickens svans, eller kutar omkring som en raket uppför trappan, nerför trappan eller runt i huset. Ibland är det riktigt livat här! 🙂

Kategorier: Ängsull, Madicken, Mina katter | Lämna en kommentar

Inläggsnavigering

Lämna en kommentar

Skapa en gratis webbplats eller blogg på WordPress.com.